Это как???Andrew wrote:Лайтспиды хайсайдят обычно с отпущенным полиспастом, )))
Хайсайдинг - опять и снова
Moderators:SysTry, lea, Andrew
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Да, только вот хайсайдинг - не только смещение ЦТ, но и целая философия: положения плечевого пояса с прямой (вытянутой) рукой с внутренней стороны спирали и отсутствие работы по тангажу... (как то так, если по фэншую))))vagabondo wrote:А куда же смещается ЦТ при хайсайдинге??? (Вовочка,завтра родителей, в школу )
Last edited by Andrew on 21 Sep 2015 22:43, edited 1 time in total.
В начале сотворил Бог небо... (Быт.1:1)
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Да-да, именно так! ))) Они это делают уже с отпущенным полиспастом...vagabondo wrote:Это как???Andrew wrote:Лайтспиды хайсайдят обычно с отпущенным полиспастом, )))
Но для того чтобы иметь выигрыш в качестве и снять усилия на ручке (я это делаю в очень злых потоках, чтобы меньше уставать) можно взводить... )))
В начале сотворил Бог небо... (Быт.1:1)
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Чёт я не понял. Ты хочешь сказать, что отпущенный Лайтспид подскальзывает внутрь спирали и чтобы удержать нужный радиус, необходимо хайсайдить?Andrew wrote:Да-да, именно так! ))) Они это делают уже с отпущенным полиспастом...vagabondo wrote:Это как???Andrew wrote:Лайтспиды хайсайдят обычно с отпущенным полиспастом, )))
Но для того чтобы иметь выигрыш в качестве и снять усилия на ручке (я это делаю в очень злых потоках, чтобы меньше уставать) можно взводить... )))
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Угу, именно так. Наблюдается когда хочется и ручку выдать побольше, и крен заложить хороший. С отпущенным полистпастом.Чёт я не понял. Ты хочешь сказать, что отпущенный Лайтспид подскальзывает внутрь спирали и чтобы удержать нужный радиус, необходимо хайсайдить?
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Так-так, давайте разбираться! Если я правильно понял, происходит следующее: Вводишь отпущенный Лайтспид в спираль, а он скользит внутрь спирали, ну а ты, начанаешь типа, смещаться в противоположную сторону, чтобы препятствовать этому? Не?faiwer wrote:Угу, именно так. Наблюдается когда хочется и ручку выдать побольше, и крен заложить хороший. С отпущенным полистпастом.Чёт я не понял. Ты хочешь сказать, что отпущенный Лайтспид подскальзывает внутрь спирали и чтобы удержать нужный радиус, необходимо хайсайдить?
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Мы точно про хайсайдинг пишем???
"High Siding" is when a glider requires opposite roll input to maintain a given bank angle. If you're turning right, banked 30 degrees (and want to stay that way), some gliders will require you to hold your weight to the left somewhat. If you do not 'high-side" on a glider that requires it, you will not maintain your desired bank angle (the glider will roll in to the turn).
This trait in a glider has to do with several factors, but probably most in part to how much anhedral or dihedral the glider has. All gliders need to be somewhat roll-unstable, because if they were too stable we wouldn't be able to turn them! Some manufacturers use anhedral as a 'fix-all' for gliders that they can't get to handle well, because it makes it much easier for the pilot to initiate the turn.
Some pilots prefer a glider that initiates a turn easily, some prefer a glider that maintains a bank with little effort. One will be said to handle better, one will be said to thermal better... it is very rare to have a glider, particularly a high performance glider, that will initiate a turn easily AND hold a bank with little effort. Most gliders out there are one-or-the-other...
I'll also add that the amount of anhedral in most gliders changes (increases) with more VG. VG-off a glider might actually require "low-siding" to keep it in a turn, while the same glider VG-tight might require "high-siding" to keep it from wrapping in steeper.
One more thing I'd like to point out is that some people confuse being CENTERED in the control frame with "high-siding"... Since we hang below our wings, when in a turn we rely on centripetal force to keep us centered. It is rare if not impossible to be cranking around in a turn so quickly that there is enough force to hold you centered in the control frame. More often than not people are trying to slow down in their 360's, reducing the amount of centripetal force, which in turn lets their bodies move more towards the inside of the turn, and tells the glider to roll in more. Then they complain that the glider requires high-siding.
MOST gliders will require you to hold your weight centered in the control frame to maintain a given bank angle. This may FEEL like high siding, because you are pushing your weight as if trying to turn to the opposite direction. In truth you are merely countering the pull of gravity (which is sideways when you are in a steep bank). Some gliders DO actually require you to get your body PAST CENTER in the opposite direction, this is TRUE high-siding.
You can be the judge of what you want to call high siding and what you call staying centered, but it's important to realize that there is a difference, and make a distinction between the two. The lack of standard on this is why some people complain a glider requires too much high siding, while another will say the glider didn't require any Shocked
As for performance benefits... yet to be proven! Sometimes it FEELS right, for whatever reason... but I'd be blown away beside myself impressed if someone could analytically prove a performance gain related to high siding in a turn. I instead look at it as a personal preference thing... for me, some days I want to high side more, so I pull more VG, some days I want to be lazy and let the glider thermal up autopilot style, so I turn the VG off. I have not noticed a performance difference either way... I actually had a good side-by-side comparison with another pilot flying nearly the same glider/harness combo... I was VG-off doing tighter turns in a core, while he was VG 1/2-3/4 doing wider flatter turns around me. We were climbing at the same rate (I was working harder) Laughing
Read more: http://www.hanggliding.org/viewtopic.ph ... z3mPEU1E3l
"High Siding" is when a glider requires opposite roll input to maintain a given bank angle. If you're turning right, banked 30 degrees (and want to stay that way), some gliders will require you to hold your weight to the left somewhat. If you do not 'high-side" on a glider that requires it, you will not maintain your desired bank angle (the glider will roll in to the turn).
This trait in a glider has to do with several factors, but probably most in part to how much anhedral or dihedral the glider has. All gliders need to be somewhat roll-unstable, because if they were too stable we wouldn't be able to turn them! Some manufacturers use anhedral as a 'fix-all' for gliders that they can't get to handle well, because it makes it much easier for the pilot to initiate the turn.
Some pilots prefer a glider that initiates a turn easily, some prefer a glider that maintains a bank with little effort. One will be said to handle better, one will be said to thermal better... it is very rare to have a glider, particularly a high performance glider, that will initiate a turn easily AND hold a bank with little effort. Most gliders out there are one-or-the-other...
I'll also add that the amount of anhedral in most gliders changes (increases) with more VG. VG-off a glider might actually require "low-siding" to keep it in a turn, while the same glider VG-tight might require "high-siding" to keep it from wrapping in steeper.
One more thing I'd like to point out is that some people confuse being CENTERED in the control frame with "high-siding"... Since we hang below our wings, when in a turn we rely on centripetal force to keep us centered. It is rare if not impossible to be cranking around in a turn so quickly that there is enough force to hold you centered in the control frame. More often than not people are trying to slow down in their 360's, reducing the amount of centripetal force, which in turn lets their bodies move more towards the inside of the turn, and tells the glider to roll in more. Then they complain that the glider requires high-siding.
MOST gliders will require you to hold your weight centered in the control frame to maintain a given bank angle. This may FEEL like high siding, because you are pushing your weight as if trying to turn to the opposite direction. In truth you are merely countering the pull of gravity (which is sideways when you are in a steep bank). Some gliders DO actually require you to get your body PAST CENTER in the opposite direction, this is TRUE high-siding.
You can be the judge of what you want to call high siding and what you call staying centered, but it's important to realize that there is a difference, and make a distinction between the two. The lack of standard on this is why some people complain a glider requires too much high siding, while another will say the glider didn't require any Shocked
As for performance benefits... yet to be proven! Sometimes it FEELS right, for whatever reason... but I'd be blown away beside myself impressed if someone could analytically prove a performance gain related to high siding in a turn. I instead look at it as a personal preference thing... for me, some days I want to high side more, so I pull more VG, some days I want to be lazy and let the glider thermal up autopilot style, so I turn the VG off. I have not noticed a performance difference either way... I actually had a good side-by-side comparison with another pilot flying nearly the same glider/harness combo... I was VG-off doing tighter turns in a core, while he was VG 1/2-3/4 doing wider flatter turns around me. We were climbing at the same rate (I was working harder) Laughing
Read more: http://www.hanggliding.org/viewtopic.ph ... z3mPEU1E3l
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Либо хайсайдить - если на балансире, либо тянуть спидбар на себя и тогда на повышенной скорости он не будет подскальзывать... (это Анатолий aka Technik тебя касается)vagabondo wrote:Чёт я не понял. Ты хочешь сказать, что отпущенный Лайтспид подскальзывает внутрь спирали и чтобы удержать нужный радиус, необходимо хайсайдить?Andrew wrote:Да-да, именно так! ))) Они это делают уже с отпущенным полиспастом...vagabondo wrote:Это как???Andrew wrote:Лайтспиды хайсайдят обычно с отпущенным полиспастом, )))
Но для того чтобы иметь выигрыш в качестве и снять усилия на ручке (я это делаю в очень злых потоках, чтобы меньше уставать) можно взводить... )))
В начале сотворил Бог небо... (Быт.1:1)
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Не в любую спираль. Какие-то определённые режимы нестабильны. В них нужно или хай-сайдить или лоу-сайдить. Ещё зависит от воздушных масс подле тебя. Под режимом понимаю соответствие крена, угла атаки и состояния полистпаста, при заданном крыле и пилоте.происходит следующее: Вводишь отпущенный Лайтспид в спираль, а он скользит внутрь спирали, ну а ты, начанаешь типа, смещаться в противоположную сторону, чтобы препятствовать этому? Не?
Честно говоря, с трудом понимаю не IT-ый английский. Можно поконкретнее, и желательно по-русски? =)Мы точно про хайсайдинг пишем???
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Да и не только Лайдспид отпущенный нужно хайсайдить. Я так понимаю это касается большинства хлыстатых, только вот почему именно хлыстатых любопытно.
Мой аппарат отпущеный тоже требует хайсайдинга, но только в сильном крене, если пихать ручку. В слабом лечу на полностью выпрямленных руках и никуда не соскальзываю.
Мой аппарат отпущеный тоже требует хайсайдинга, но только в сильном крене, если пихать ручку. В слабом лечу на полностью выпрямленных руках и никуда не соскальзываю.
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Предполагаю, что из-за того, что таким аппаратам доступны очень заниженные скорости, недостижимые для сопоставимых нехлыстатых. Как понижайка у джипов.Я так понимаю это касается большинства хлыстатых, только вот почему именно хлыстатых любопытно.
Re: Радиус спирали на дельтаплане
А почему им доступны меньшие скорости, чем не хлыстатым? И если правильно понимаю у них диапозон скоростей больше, тоже интересно почему? (Ну это уже тонкости аэродинамики, наверное не самый простой вопрос)
Re: Радиус спирали на дельтаплане
Ну я могу только предполагать. Думаю из-за большей длины хорды, то есть меньшего удлинения. + у Litespeed-ов, в режиме сброшенного полистпаста, парус сильно расслаблен. Target-mode
Вот интересно, на T2C и Z8-9 точно также?
Вот интересно, на T2C и Z8-9 точно также?
Re: Радиус спирали на дельтаплане
То есть некоторым хлыстатым доступна и очень маленькая таргетообразная скорость срыва, и очень большая комбатообразная скорость. На комбатах не делают настолько большой ход полиспаста. Как правда и на моем хлыстатом аппарате, тоже небольшой ход похоже. Когда у меня парус был прослаблен как у тебя на отпущенном полиспасте, летелось как-то не очень, мягко говоря... удлиннение у наших с тобой крыльев схожее, оба хлыстатые.
Re: Радиус спирали на дельтаплане
О как! А можно поподробнее и в цифрах?faiwer wrote:Предполагаю, что из-за того, что таким аппаратам доступны очень заниженные скорости, недостижимые для сопоставимых нехлыстатых. Как понижайка у джипов.Я так понимаю это касается большинства хлыстатых, только вот почему именно хлыстатых любопытно.